Frågor och svar
Vad kostar det?
Det är kostnadsfritt att ha en webbplats med denna lösning.
Hur får jag en ny webbplats till min kår/distrikt?
Vilken webbadress får vi?
Alla undersajter i systemet får en adress; valfrittnamn.scout.se, där valfrittnamn exempelvis ersätts med kårnamnet. Du kan även koppla på ett eget domännamn om du hellre vill ha det, då hanterar du ompekningen själv. Under en övergångsperiod får du en tillfällig webbadress för att kunna jobba med den nya webbplatsen. När du känner dig redo att lansera den nya webbplatsen pekas domänadressen om och den gamla webbplatsen ersätts med den nya.
Hur funkar det med egna domännamn?
Scouterna använder säkerhetscertifikat (pga säkerhet/GDPR och så det blir https) på kår- och distriktswebbplatserna och därför erbjuder vi endast webbplatser under *.scout.se.
Om ni vill, kan ni vidarebefordra besökare från ett annat domännamn till den nya webbplatsen i Scouternas lösning. Då behöver ni göra en omdirigering. Det kan ni göra själva eller med hjälp av registraren/webbhotellet. Vid omdirigering kommer webbplatsen automatiskt byta namn till xxx.scout.se (inkl. alla undersidor), oavsett eget domännamn.
Erbjuder ni e-posttjänster?
Scouterna erbjuder inte e-posttjänster via xxx.scout.se-domäner. Detta på grund av att det skulle vara för stort administrativt arbete att hantera och de resurserna finns tyvärr inte. Av samma anledning kan vi heller inte erbjudas att peka om MX-pekare till andra mailservrar. Vill ni ha e-post behöver ni skaffa en egen domän och hantera e-post därigenom.
Som ideell förening går det att få gratis e-posttjänster (och mycket annat) via bland annat Google och Microsoft via www.techsoup.se
Kan jag ladda ner det nya temat?
Det nya temat erbjuds inte för nerladdning eftersom det inte fungerar till fullo i andra driftsmiljöer. Det beror på att det bygger på de plugins som är installerade och olika sidkompontenter som ärver information från en huvudmall, exempelvis sociala medier, koppling till distrikt, nyheter, kalender m.m.
Hur mycket innehållsutrymme ingår?
Varje scoutkår/distrikt får 2 GB vardera.
Vi har fått en ny webbplats, vad behöver vi göra nu?
Många av sidorna på den gamla webbplatsen är importerade och finns i inloggat läge i administratörspanelen. För att se dem publikt behöver du lägga till sidorna i menyn. Ett tips är att passa på att gå igenom gamla sidor och menystrukturen samt se om det är något som kan tas bort eller göras tydligare.
- Se över sidorna så de ser okej ut (rubrik, ingress, text, bilder, formulär, kontaktpersoner mm).
- Gå igenom samtliga länkar så de länkar rätt.
- Eventuellt lägga in nya bilder (framför allt på grund annorlunda bildformat än på er tidigare webbplats).
- Skapa de formulär som behövs.
- Kolla så sidnamnen är namngivna på samma sätt som tidigare (för att inte förlora trafik).
- Se över strukturen och lägga till sidor i menyn.
- Ladda ner er befintliga mediabank som en zipfil (det finns ett plugin på er befintliga webbplats för att göra det så enkelt som möjligt)
– Gå igenom materialet i den befintliga mediebanken och radera det som inte längre ska användas.
– Ladda upp utvalda filer i den nya mediabanken.
– Justera eventuella länkar till filer i mediabanken. - Kalenderhändelser behöver läggas in manuellt alternativt länkas in om ni använder en extern tjänst.
- Om gamla nyheter ska behållas läggs de in manuellt.
- Kolla igenom era unika inställningar.
- Välja distrikt under Temainställningar/Allmänt där distriktets webbplats finns klar.
- Maila nykarwebb@scouterna.se när du vill peka om domänadressen