Följa upp sidan

Våra sajter har stöd för webbstatistikverktyget Google Analytics. Med Analytics kan du kolla hur din sida använts med mera.

Så får du tillgång till webbstatistiken

Kolla med den som är sajtansvarig för din sajt hur du får tillgång till webbstatistiken för din sajt. För att kunna logga in måste du ha ett Google-konto med behörighet att se webbstatistiken för din sajt. Du loggar sedan in på www.google.com/analytics.

Enkel uppföljning

Med hjälp av Google Analytics kan du se hur besökarna har tittat på sidan. Du hittar din sida genom att först välja Innehåll, sedan Webbplatsinnehåll samt Alla Sidor. När du tittar på sidan är följande värden relevanta att titta på:

  • Unika sidvisningar = alla sidvisningar från samma användare under samma besök.
  • Gen. tid på sidan = genomsnittlig tid alla besökare tittat på din sida.
  • Avvisningsfrekvens = den procentandel besökare som endast ser din sida under sitt besök. Om du vill att besökaren ska gå vidare på din webbplats från din sida, så ska avvisningsfrekvensen vara låg.

Avancerad uppföljning

Om du vill se antal unika besökare som tittat på sidan och varifrån de kommit måste du skapa ett så kallat segment för din sida. Gör så här:

  • Klicka på Avancerade segment.
  • Välj Nytt anpassat segment.
  • Välj Sida i det gröna fältet efter ”inkludera”.
  • Ange din sidas adress i den tomma rutan efter ”innehåller”.
  • Klicka på Spara segment.
  • Sedan kan du titta på rapporterna Målgrupp (vilka är din besökare?) och Trafikkällor (varifrån kom de till sidan?).

Fördjupning

Google Analytics hjälp