Skriv för Google

För att en sida ska bli sökbar i Google är det viktigt att du använder rätt sökfras och får med sökfrasen i din text.

Fokusera på rätt sökfras

Genom att välja rätt ord eller fras i exempelvis rubriken kan du få mer besök till din sida från Google. Detta kallas för sökmotoroptimering eller SEO på engelska. Som redaktör bör du bestämma dig för vilket ord du ska fokusera på i texten. Med rätt ord menas de ord som folk använder då de googlar. Detta kan du slå upp i Google Keyword Tool.

Använd sökfrasen i texten

För att din text ska vara lätta att hitta i sökmotorer som Google bör du tänka på att använda sökfrasen i texten. När du skriver för Google bör sökfrasen finnas:

  • i titeln (sidans rubrik) och permalänk (sidans adress)
  • i sidans ingress.
  • i en eller två mellanrubriker
  • tre-fyra gånger i brödtexten

Det är också bra om sökfrasen är i fetstil någon gång i texten och finns som ALT-text på någon av sidans bilder.

Skriv en metabeskrivning

Genom att ange en metabeskrivning (Meta Description) för din sida så säger du till Google att visa upp detta utdrag då någon söker efter sidan på Google. Metabeskrivningen är både ett utmärkt tillfälle att få med sökfrasen och att skriva en säljande text som gör att folk klickar i Google för att komma in på sidan.

Testa hur Google-vänlig din sida är

Företaget Pineberry har en verktyg för att testa hur väl din sida fungerar i Google. Att använda verktyget kostar ingenting förutom att du måste anmäla din e-postadress.

Fördjupning

Pineberrys SEO-skola